Foto: AFI

Satiksmes ministrija (SM) AS "Pasažieru vilciens" (PV) jauno vilcienu līguma laušanas un soda naudas nosacījumus nekomentē, jo to var darīt tikai AS "Pasažieru vilciens", ņemot vērā līguma nosacījumus, vienlaikus Briselē plāno "vienoties par turpmākajām darbībām ritošā sastāva modernizācijas iepirkuma finansēšanā".

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" norāda SM, patlaban tiek saskaņoti laiki, kad SM, PV un Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji ieradīsies Briselē, lai tiktos ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem. "Līdz ar to plašāki komentāri vilcienu iepirkuma jautājumā patlaban netiks sniegti," uzsver SM.

Uz Briseli Latvijas pārstāvji došoties, lai "vienotos par turpmākajām darbībām ritošā sastāva modernizācijas iepirkuma finansēšanā un rīcībā saistībā ar noslēgto līgumu".

Kā jau iepriekš informēts, satiksmes ministrs Aivis Ronis ir uzdevis SM, PV un FM pārstāvjiem tikties ar Eiropas Komisijas atbildīgajiem pārstāvjiem.

Kā ziņots, jauno pasažieru vilcienu piegādes līguma laušanas gadījumā Latvijai var draudēt soda sankcijas, kas sasniegtu trešdaļu līguma summas, intervijā telekompānijas LNT raidījumam "900 sekundes" sacīja SM parlamentārais sekretārs Klāvs Olšteins.

Konkrētu summu Olšteins neatklāja, tomēr iepriekš ziņots, ka jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).

Šādas sankcijas līguma laušanas gadījumā paredz starp AS "Pasažieru vilciens" (PV) un Spānijas uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), kā arī Latvijas valsti noslēgtie starptautiskie līgumi par investīciju aizsardzību.

Olšteins norādīja, ka jauno pasažieru vilcienu iepirkumā pieļautas kļūdas un patlaban tiek vērtēts, vai pēc vilcienu saņemšanas no valsts budžeta nebūs jāatmaksā nesamērīgi lielas summas par saņemto ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu.

Viņaprāt, kļūdas radījusi atsevišķu cilvēku neprofesionalitāte un PV valdei "būs jāuzņemas liela atbildība".

"Tas būs jāvērtē vēlāk, vai kļūdas bija apzinātas vai nē," sacīja Olšteins, piebilstot, ka iepirkuma apturēšanu nevar pilnībā izslēgt.

Finanšu ministrija, izvērtējot noslēgtā līguma atbilstību iepirkuma nolikumā pievienotajam līguma projektam, secinājusi, ka PV vērienīgajā jauno vilcienu iepirkumā ne tikai nav ievērojusi ministriju un citu iestāžu iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līgumā, bet arī nav ņēmusi vērā valdības iepriekš paustos norādījumus.

PV vadība gan noraida bažas par iespējamu līgumu punktu neatbilstību sākotnējam variantam un uzsver, ka, izsludinot konkursu, bija sajaukti kopā divi līgumi - iepirkuma un uzturēšanas.

PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds atturējās nosaukt summu, kāda PV būtu jāmaksā līguma laušanas gadījumā, taču uzsvēra, ka šādi tiktu zaudēta Eiropas Savienības (ES) nauda un prestižs, kā arī valsts budžetā neienāktu nodokļi 170 miljonu latu apmērā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!