Foto: LETA

Eiropas Komisija (EK) nav mierā ar "Pasažieru vilciens" veiktajām izmaiņām vērienīgajā vilcienu iepirkuma konkursa līgumā un šonedēļ atbildīgajām Latvijas institūcijām nosūtījusi jau gana nopietnu brīdinājumu, liecina portāla "Delfi" rīcībā esošā informācija.

EK vēstulē uzsvērts, ka turpinot īstenot pašlaik parakstīto līgumu valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet EK arī var izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas nozīmētu, ka Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kurus iepirkumā plānots saņemt no Kohēzijas fonda. Kopēja vilcienu iepirkums plānots 600 miljonu eiro (apmēram 430 miljoni latu) vērtībā.

Vēstulē EK valsts iestādes aicinājusi nekavējoties izskatīt situācijas alternatīvas un pieņemt nepieciešamos lēmumus. Lai gan plašāk tālākā rīcība neesot izklāstīta, pastāv bažas, ka EK pārliecināt būs ļoti grūti un no komisijas puses var sekot vēl nopietnāka rīcība pret Latviju.

Finanšu ministrijā "Delfi" apstiprināja, ka šāda vēstule ir saņemta, tomēr sīkāki komentāri par saraksti netiek sniegti. Ministrija vien apliecina, ka par izveidojušos situāciju ir informējusi atbildīgo nozares ministru Aivi Roni, atkārtoti lūdzot, lai nezaudētu projektam piešķirto finansējumu un īstenošanai paredzēto laiku, rast iespēju nekavējoši pieņemt lēmu par turpmāko rīcību un sagatavot alternatīvu priekšlikumus, ko Latvijas iestādes būtu gatavas pārrunāt ar EK.

Jau ziņots, ka Finanšu ministrija (FM) iepriekš pauda bažas, ka vērienīgais pasažieru vilcienu piegādes līgums ir valstij neizdevīgs, jo daļu no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem var nākties kompensēt no valsts budžeta. Savukārt Satiksmes ministrija šīs bažas sauca par pārspīlētām.

FM izvērtējot noslēgto līgumu, secinājusi, ka "Pasažieru vilciens" (PV) faktiski nav ievērojis ne tikai Finanšu ministrijas, Satiksmes ministrijas un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtiskas izmaiņas līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos, bet arī nav ņēmusi vērā valdības norādījumus. Piemēram, valstij nedrīkst veidoties zaudējumi, iepirkumam jāatbilst iepirkuma likuma normām un ES direktīvu prasībām, jāizvairās no koruptīviem riskiem.

Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!