Foto: LETA

Satiksmes ministrs Aivis Ronis aicina amatpersonas atturēties no publisku vērtējumu izteikšanas par Pasažieru vilciena (PV) jauno vilcienu iepirkuma līgumu, pirms Satiksmes ministrijas, PV un Finanšu ministrijas pārstāvji nav tikušies ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem, portālu "Delfi" informēja Satiksmes ministrijas preses sekretārs Aivis Freidenfelds.

Finanšu ministrijas un Eiropas Komisijas pārstāvju tikšanas paredzēta piektdien.

"Publiskajā telpā amatpersonu izteiktos viedokļus vērtē ne tikai Latvijas sabiedrība, bet tiem seko līdzi arī EK pārstāvji. Nebūtu pieļaujami nelabvēlīga fona radīšana pirms šīm nozīmīgajām sarunām," ir pārliecināts Ronis.

Ronis arī uzsver, ka jaunie vilcieni Latvijai ir nepieciešami, ne tikai lai atjaunotu PV ritošo sastāvu, bet arī ļautu atjaunot jaunā kvalitātē vagonbūves tradīcijas, vienlaikus radot jaunas darba vietas.

Jau vēstīts, ka finanšu ministrs Andris Vilks (V) pauda pārliecību, ka, ņemot vērā AS "Pasažieru vilciens" veiktās vilcienu iepirkuma līguma izmaiņas un Eiropas Komisijas pozīciju, patlaban noslēgtais līgums ar spāņu uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) būs jālauž.

Ministra pārstāvis Aleksis Jarockis portālam "Delfi" apstiprināja, ka Vilks savu pozīciju balsta uz līdzšinējām sarunām ar EK un tās pausto nostāju par iepirkuma līgumu. Līdz šim no EK esot saņemtas jau divas vēstules. Pirmajā bijis norādīts - ja tiek mainīti līguma nosacījumi, ir jāizsludina jauns iepirkums, bet otra jau bijusi daudz nopietnāka – ar konkrētiem brīdinājumiem par pieejamā ES finansējuma koriģēšanu.

Tāpēc arī ministrs ir pārliecināts, ka piektdien plānotajās Satiksmes ministrijas un PV pārstāvju sarunās Briselē Latvijai neizdosies pārliecināt EK un valdībai nākamnedēļ būs jālemj jau par turpmāko rīcību – ļoti iespējams, esošā līguma laušanu.

Jau ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) nav mierā ar "Pasažieru vilciens" veiktajām izmaiņām vērienīgajā vilcienu iepirkuma konkursa līgumā un šonedēļ atbildīgajām Latvijas institūcijām nosūtījusi jau gana nopietnu brīdinājumu, liecina portāla "Delfi" rīcībā esošā informācija.

EK vēstulē uzsvērts, ka turpinot īstenot pašlaik parakstīto līgumu valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet EK arī var izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas nozīmētu, ka Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kurus iepirkumā plānots saņemt no Kohēzijas fonda. Kopēja vilcienu iepirkums plānots 600 miljonu eiro (apmēram 430 miljoni latu) vērtībā.

Vēstulē EK valsts iestādes aicinājusi nekavējoties izskatīt situācijas alternatīvas un pieņemt nepieciešamos lēmumus. Lai gan plašāk tālākā rīcība neesot izklāstīta, pastāv bažas, ka EK pārliecināt būs ļoti grūti un no komisijas puses var sekot vēl nopietnāka rīcība pret Latviju.

"Pasažieru vilciens" aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!