Foto: DELFI
Valdības slepenajā ziņojumā par AS "Pasažieru vilciena" jauno pasažieru vilcienu iegādes konkursu secināts, ka zaudējumiem pēc projekta realizācijas katru gadu no valsts budžeta būs jāpiešķir līdz 34 miljoni latu gadā, savukārt pašu vilcienu cena ir pārmaksāta un tie ir neekonomiski.

Interneta vietnē "Pietiek.com" publicētajā valdības ziņojumā secināts, ka, ņemot vērā 2009.gada dzelzceļa infrastruktūras tarifus un energoresursu cenas, kā arī inflāciju, pēc jauno vilcienu iegādes projekta realizācijas AS "Pasažieru vilciens" katru gadu būtu nepieciešams valsts budžeta finansējums zaudējuma segšanai 32 līdz 34 miljoni latu gadā, ko pēc budžeta konsolidācijas nav iespējams veikt.

2012.gadā paredzamais finansējums PV nepārsniedz 19 miljonus latu.

Konkursā nav tikusi nodrošināta konkurence, kā arī piedāvāti trīs vagonu vilcieni par četru vagonu vilcienu cenu. Turklāt pirmie septiņi dīzeļvilcieni esot pat par 30% dārgāki, bet elektrovilcienu vagoni, salīdzinot ar Igauniju, esot par 15% dārgāki.

Piedāvātie vilcieni esot arī ļoti neekonomiski, un elektroenerģijas patēriņš esot tāds pats kā vecajiem, bet dīzeļdegvielas patēriņš - pusotru reizi lielāks.

Izmaksu un ieguvumu analīze liecinot, ka pasažieru skaits pēc jauno vilcienu palaišanas nepieaugs, kā iepriekš bija plānots par 20%, jo ritošā sastāva kvalitāte no komforta un pasažieru komforta viedokļa ir zemāka par sākotnēji gaidīto, līdz ar to pieaugums varot būt tikai līdz 15%.

Izmaksu un ieguvumu analīze arī pierādot, ka projekta ekonomiskā atdeve ir negatīva. Tas nozīmējot, ka pēc precizētajiem izmaksu un ieguvuma analīzes pieņēmumiem projekts nav sabiedrībai izdevīgs un jāveic izmaiņas projektā. Iemesls esot saimnieciskās darbības izmaksu pieaugums.

Valdības ziņojumā par "Pasažieru vilciena" konkursu izskatīti vairāki rīcības varianti, tostarp atteikšanās no vilcienu iegādes.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis iepriekš žurnālistiem neapstiprināja līdz šim izskanējušo informāciju, ka SM piedāvā konkursu vienkārši pārtraukt, vien norādot, ka sagatavotajā ziņojumā valdībai tiek "piedāvātas dažādas alternatīvas".

Kā ziņots, 22.novembrī valdība vēl nepieņēma lēmumu par vērienīgā "Pasažieru vilciena" konkursa turpmāko nākotni.

Ministrs apstiprināja, ka patlaban pastāv vairāki riski, kas saistīti ar iepirkumu. Viņš arī norādīja, ka valdībai no publiskajām uzņēmuma reģistra datubāzēm pieejama informācija par konkursa dalībnieku akcionāru struktūru un arī šis aspekts tiek vērtēts.

Portāls "Pietiek.com" ziņoja, ka aiz Kipras ofšora "Mysea Enterprises Limited", kas, pēc "Lursoft" datiem, 2009.gada beigās kļuvis par AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca" (RVR) 67% akciju īpašnieku, slēpjas finanšu grūtībās nonākušās Lietuvas bankas "Snoras" un "Latvijas Krājbankas" īpašnieks, Krievijas miljardieris Vladimirs Antonovs. Šā gada maija RVR "Latvijas Krājbankā" ieķīlājusi visu savu mantu.

Iemesls, kādēļ valdība otrdien aiz slēgtām durvīm lēma, vai neatlikt līguma parakstīšanu ar CAF, saistīts ar "Krājbankas" krahu, "Pietiek.com" apliecinājuši informēti avoti valdībā.

CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis RVR, bet tās manta pilnībā ieķīlāta "Latvijas Krājbankā". Neoficiāli izskan bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma.

Lai gan kā AS "Pasažieru vilciens" 140 miljonu vērtā vilcienu iepirkuma konkursa uzvarētājs minēta spāņu kompānija CAF, tās pārstāvji publiski pauduši, ka kā apakšuzņēmēju līguma izpildē pieaicinās RVR. No RVR pārstāvjiem izskanējis, ka līgums ar CAF tiks slēgts tikai pēc tam, kad spāņu kompānija būs parakstījusi līgumu ar AS "Pasažieru vilciens", tādēļ nav pieejama informācija, kādu apjomu no kopējām līgumsaistībām būtu jāizpilda RVR.

Kā ziņots, Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") pārsūdzējis tiesā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) 2011.gada 1.septembrī pieņemto lēmumu par pārkāpumiem PV izsludinātajā konkursā par jaunu elektrisko un dīzeļvilcienu iegādi.

2011.gada 24.oktobrī IUB nolēma noraidīt "Stadler" iesniegto sūdzību un atļaut PV parakstīt vienošanos par vilcienu piegādi ar CAF.

"Stadler" uzskata, ka IUB lēmums ir nepamatots un nelikumīgs, tādēļ uzņēmums to pārsūdzējis Administratīvajā rajona tiesā, pieprasot lēmumu atcelt. "Stadler" mērķis, pārsūdzot IUB lēmumu, ir godīgs konkurss, kas pilnībā atbilst visām Latvijas un starptautiskajām normām un kurā visiem dalībniekiem ir vienlīdzīgas izredzes.

"Stadler" ir vērsies arī Eiropas struktūrās, bet Eiropas Komisijas iekšējā tirgus ģenerāldirektorāts "DG MARKT", visticamāk, noraidīs sūdzību par PV jauno vilcienu konkursu, rakstīja portāls "Pietiek.com".

Jau ziņots, ka PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju atzina Spānijas kompāniju CAF, kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu.

PV iepirkums paredz līdz 2015.gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!