Foto: PantherMedia/Scanpix
Eiropas Komisija (EK) joprojām neatbalsta vērienīgo vilcienu iepirkuma līguma tālāku virzīmu, strikti iebilstot, ka esošais līgums ar tā mainīto redakciju atbalstīts netiks, portālam "Delfi" apstiprināja Finanšu ministrijā (FM).

Tas noskaidrots piektdien notikušajās sarunās Briselē, kur piedalījās arī Satiksmes ministrijas un AS "Pasažieru vilciens" pārstāvji.

EK nav mainījusi savu nostāju un uzsver, ka Latvijas pusei pašai var nākties segt kohēzijas fonda finansējuma daļu, jo esošajā līgumā ir veiktas izmaiņas. Līdz ar to valdībai nāksies lemt par tālāko rīcību.

Ja Latvijas puse novērsīs EK norādītās nepilnības līgumā, EK neiebildīs pret kohēzijas fonda finansējuma izmantošanu dzelzceļa infrastruktūras attīstīšanai.

Satiksmes ministra Roņa birojā portālu "Delfi" informēja, ka ministrs sagaida aktīvu PV valdes rīcību tuvākajās dienās, lai piedāvātu turpmākos risinājumu scenārijus.

Šajā kontekstā Satiksmes ministrs sagaida, ka Finanšu ministrija rūpīgi izvērtēs kāpēc IUB iepriekšējā vadība nav vērtējusi līgumu no tā izpildāmības viedokļa, acīmredzot pieļaujot, ka līgumā ir iekļauti nosacījumi, kas ir neskaidri un nav izpildāmi.

Jau vēstīts, ka satiksmes ministrs Aivis Ronis aicināja amatpersonas atturēties no publisku vērtējumu izteikšanas par PV jauno vilcienu iepirkuma līgumu, pirms SM, PV un FM pārstāvji nav tikušies ar EK pārstāvjiem.

Savujkārt finanšu ministrs Andris Vilks (V) iepriekš pauda pārliecību, ka, ņemot vērā PV veiktās vilcienu iepirkuma līguma izmaiņas un EK pozīciju, patlaban noslēgtais līgums ar spāņu uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) būs jālauž.

Jau ziņots, ka EK nav mierā ar PV veiktajām izmaiņām vērienīgajā vilcienu iepirkuma konkursa līgumā un Latvijas institūcijām nosūtījusi gana nopietnu brīdinājumu.

EK vēstulē tika uzsvērts, ka turpinot īstenot pašlaik parakstīto līgumu valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet EK arī var izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas nozīmētu, ka Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kurus iepirkumā plānots saņemt no Kohēzijas fonda. Kopēja vilcienu iepirkums plānots 600 miljonu eiro (apmēram 430 miljoni latu) vērtībā.

Vēstulē EK valsts iestādes aicinājusi nekavējoties izskatīt situācijas alternatīvas un pieņemt nepieciešamos lēmumus. Lai gan plašāk tālākā rīcība netika izklāstīta, pastāvēja bažas, ka EK pārliecināt būs ļoti grūti un no komisijas puses var sekot vēl nopietnāka rīcība pret Latviju.
"Pasažieru vilciens" aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!