Foto: AFI
"airBaltic" privātais akcionārs "Baltijas Aviācijas Sistēmas" (BAS) ir piekritis valdības izvirzītajiem nosacījumiem, lai tiktu nekavējoties veikta lidsabiedrības pamatkapitāla palielināšana, kā arī finansēšana kompānijas attīstībai, teikts lidsabiedrības valdes locekļa Bertolta Flika piektdien izplatītajā paziņojumā.

"Ministru prezidentam un valdībai vairs nav šķēršļu sava lēmuma izpildei - valdībai tagad proporcionāli jāpiedalās "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanā par 63.68 miljoniem latu. Obligāta ir valsts proporcionāla dalība pamatkapitāla palielināšanā, kā arī finansējums apmēram 30 miljonu latu apmērā, kas ir atbilstošs privātā akcionāra BAS jau ieguldītajam finansējumam nacionālās lidsabiedrības attīstībai," norāda Fliks. "BAS ir gatavs spert šo soli lidsabiedrības interesēs. Šī brīža nenoteiktība un ažiotāža kaitē abiem akcionāriem un lidsabiedrībai, radot milzīgus zaudējumus, kā arī tās klientiem."

Jau ziņots, ka valdība ar privāto akcionāru BAS patlaban izskata iespēju palielināt finansiālās grūtībās nonākušās aviokompānijas pamatkapitālu. Kopējais ieguldījums varētu būt no 50 līdz 70 miljoniem latu, un abi akcionāri kapitāla palielināšanā piedalītos atbilstoši savām daļām uzņēmumā (valstij pieder 52,6%, bet BAS – 47,2%). Tiesa, valdība ir izvirzījusi vairākus priekšnosacījumus valsts naudas ieguldīšanai kompānijā, tostarp Bertolta Flika nomaiņu prezidenta amatā, kā arī akcionāru līguma maiņu, lai palielinātu valsts ietekmi kompānijā.

Valdības piesaistītajam finanšu konsultantam "Prudentia" līdz nākamajai valdības sēdei ar mazākuma akcionāru BAS jāvienojas par šiem nosacījumiem. Ja BAS tiem nepiekritīs, valdība izskatīs citus risinājumus, taču alternatīvas Ministru kabinets un piesaistītais finanšu konsultants pagaidām neatklāja.

Jau rakstījām, ka "airBaltic" ir nonākusi finanšu grūtībās. Aviokompānijas neauditētais 2010.gada pārskats liecina, ka "airBaltic" zaudējumi pērn bija 34,2 miljoni latu. Šobrīd nacionālajai lidsabiedrībai esot pats zemākais pamatkapitāls un pašu kapitāls, salīdzinot ar citām Eiropas aviokompānijām.

Valdība pirms trim nedēļām pieņēma konceptuālu lēmumu glābt maksātspējas problēmās nonākušo "airBaltic", izvirzot vairākus priekšnosacījumus valsts naudas ieguldīšanai aviokompānijā, tostarp prasot lidsabiedrības prezidenta Bertolta Flika nomaiņu lidsabiedrības vadītāja krēslā.

Šonedēļ Ministru kabinets lēma jautājumu par aviokompānijas glābšanu un tās pamatkapitāla palielināšanu skatīt pēc vēlēšanām. Jautājums šonedēļ atlikts, jo ar aviokompānijas privāto akcionāru SIA "Baltijas Aviācijas Sistēmas" (BAS) vēl nebija panākta vienošanās par valdības izvirzītajiem nosacījumiem, lai valsts lidsabiedrībā ieguldītu papildu naudu.

"airBaltic" lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder lidsabiedrības prezidentam Flikam, bet vēl 50% - Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management". Bahamu kompānija kļuva par BAS daļu īpašnieku pērn decembrī.

Šonedēļ klajā nāca ziņas, ka nezināmam investoram pārdotas vēsturiski nedzēstas "airBaltic" akcijas, un līdz ar to valsts, iespējams, ir zaudējusi ietekmi aviokompānijā. Par tam samaksājis Luksemburgā reģistrēts uzņēmums, kas saistīts ar Krievijas izcelsmes miljonāra Vladimira Antonova biznesu. Valsts vēlējās tiesas ceļā panākt liegumu rīkoties ar šīm akcijām, taču pirmās instances tiesa lūgumu noraidīja.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!