Foto: PantherMedia/Scanpix
Piektdien vēlu vakarā nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akcionāri – valsts un SIA "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) – saskaņoja vienošanos par aviokompānijas turpmāko darbību. Vienošanos varētu parakstīts jau tuvākajā laikā, un akcionāru sapulce par lidsabiedrības finansēšanu un pārvaldību varētu lemt jau otrdien.

Lielākie kompānijas akcionāri un kreditori principiāli saskaņojuši aviokompānijas turpmāko finansējumu un pārvaldību, informēja Satiksmes ministrija.

Vēl turpinās atsevišķu normu precizēšana ar Finanšu ministriju un Valsts kanceleju. Paredzams, ka Satiksmes ministrs lūgs vienošanās galīgo redakciju iekļaut apstiprināšanai pirmdienas ārkārtas valdības sēdē, informēja ministrija.

"Pēc tam to var nekavējoties parakstīt un sākt īstenot, svarīgākos lēmumus - padomes ievēlēšanu, statūtu grozījumus, finansēšanas jautājumus, u.c. pieņemot jau otrdien paredzētajā "airBaltic" akcionāru sapulcē. Tāpat otrdien varētu lemt par jaunas valdes iecelšanu. Akceptējot šo svarīgo vienošanos un pieņemot būtiskus lēmumus par kompānijas tālāku attīstību, tiks nodrošināta sekmīga "airBaltic" turpmākā darbība un izaugsme," portālu "Delfi" informēja SM valsts sekretārs Anrijs Matīss.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) mikroblogu vietnē "Twitter" paziņoja,ka ir saskaņota vienošanās starp valdību, BAS un lielākajiem kreditoriem par "airBaltic" turpmāko finansējumu un pārvaldību.

Premjers Valdis Dombrovskis (V) "Twitter" apsveica "SM un valdības finanšu konsultantu "Prudentia" ar "ilgi gaidītās vienošanās saskaņošanu starp "airBaltic" akcionāriem, lai stabilizētu uzņēmuma darbību".

Jau vēstīts, ka valdība augusta beigās nolēma glābt finansiālajās grūtības nonākušo aviokompāniju - vai nu pilnībā pārņemot kompāniju valsts rokās, vai ieguldot vairākus miljonus latu pamatkapitālā -, taču izvirzot vairākus nosacījumus: ir jānomaina līdzšinējais kompānijas menedžments, proti, Bertolts Fliks prezidenta amatā, jāsaglabā Rīga kā sava bāzes lidosta, jālauž vecais akcionāru līgums un citi.

Aptuveni mēnesi valdība ar BAS nespēja vienoties par nosacījumiem, kas BAS jāizpilda, lai valsts ieguldītu naudu kompānijas pamatkapitālā. Citastarpāvaldība pieprasīja BAS atklāt patiesos labuma guvējus. Privātais akcionārs tad paziņoja, ka 50% BAS daļu pieder aviokompānijas prezidentam Flikam, bet atlikušo 50% īpašnieces Bahamu salās reģistrētās firmas "Taurus Asset Management" patiesā labuma guvējs esot Krievijas finansists Andrejs Rudeško.

Valdība prasīja privātajam "airBaltic" akcionāram arī garantijas par BAS finansiālajām iespējām ieguldīt aviosabiedrības pamatkapitālā, jo iepriekš finanšu konsultants "Prudentia" pārstāvji bija izteikušies, ka BAS ir tikai čaula un tam nav naudas ieguldījumiem "airBaltic".

Visi nosacījumi valsts naudas ieguldīšanai kompānijas pamatkapitālā iekļauti valdības otrdien atbalstītajā vienošanās projektā, kas paredz no valsts puses ieguldīt aviokompānijā 57,6 miljonus latu, bet no privātā akcionāra BAS puses - 50 miljonus latu. Šo vienošanās projektu bija iecerēts parakstīt līdz šo ceturtdien paredzētajai akcionāru sapulcei, taču tas neizdevās.

Tā kā ceturtdien vienošanās vēl nebija parakstīta, akcionāri sapulcē ceturtdien vēl nevarēja lemt ne par pamatkapitāla palielināšanu, ne par vadības nomaiņu un citiem. Akcionāru sapulcei izsludināts pārtraukums līdz otrdienai, 4.oktobrim, kad akcionāri sanāks, "lai pabeigtu pamatkapitāla palielināšanu pēc tam, kad akcionāri pilnībā būs vienojušies par tehniskajām detaļām", iepriekš sacīja "airBaltic" pārstāvis Jānis Vanags.

"airBaltic" lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!