Foto: LETA
Nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" privātajam akcionāram "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) piederošais uzņēmums iznomājis pilotus, tai skaitā "airBaltic", pērn gūstot vairāk nekā 3,5 miljonu latu peļņu, otrdien vēsta laikraksts "Dienas Bizness".

Kiprā reģistrētā "Baltic Airlines Services Ltd." Latvijas filiālei, kas nodarbojas ar apkalpes nomas pakalpojumiem, pērn saimnieciskās darbības ieņēmumi sasniedza 14,64 miljonus latu, bet peļņa bijusi 3,69 miljoni latu. 2009. gadā, kad kompānija strādāja nepilnu gadu, jo reģistrēta 2009. gada 21. maijā, kopējie ieņēmumi sasniedza 6,07 miljonus latu, bet peļņa bija 2,16 miljoni latu, liecina "Baltic Airlines Services Ltd." filiāles Latvijā gada pārskats.

2009. gadā medijos parādījās informācija, ka "airBaltic", kas toreiz gaidīja palīdzību no valsts pamatkapitāla palielināšanai, savus pilotus pārformējusi darbā uz citu uzņēmumu citā valstī un no šīs ārvalstu kompānijas tiek pirkti pilotu pakalpojumi, kas uzņēmumam sanākot lētāk. Toreiz par precīziem ietaupījumiem informācija vēl netika sniegta, atgādina laikraksts.

Tagad, lūgts komentēt, vai ārpakalpojumu izmantošana pērn devusi reālu ietaupījumu, "airBaltic" pārstāvis Jānis Vanags laikrakstam atzina, ka "komerciāli sensitīvu informāciju nevaram sniegt". Savukārt "airBaltic" 2009. gada pārskats liecina, ka kompānijas kopējā atlīdzība par darbu personālam bija 17,32 miljoni latu iepretim 21,33 miljoniem latu 2008. gadā. 2010. gada pārskats vēl nav pieejams. Tāpat 2009. gadā "airBaltic" jau bija maksājusi 6,076 milj. Ls par pilotu nomu – attiecīgi, iespējams, par periodu, sākot no jūnija, pieļauj laikraksts.

Gada pārskatā minēts, ka filiāles akcionārs ir "Baltic Airlines Services Limited", tomēr BAS interneta mājas lapā minēts, ka "Baltic Airlines Services" pilnībā pieder BAS un nodrošina pilotu ārpakalpojumus saviem klientiem, nodarbinot 250 darbiniekus. "Baltic Airlines Services Ltd." filiāli Latvijā vada pilnvarota persona – Edgars Voļskis. Internetā pieejamā informācija liecina, ka viņš ir ekonomikas doktors, minēts kā eksperts sociālās apdrošināšanas jautājumos, savulaik bijis auditorkompānijas "KPMG Baltics" revīzijas nodaļas vecākais menedžeris.

"Baltic Airlines Services Ltd." filiāles Latvijā pārskats liecina, ka tās ieņēmumi, kas gandrīz visi gūti no apkalpes nomas pakalpojumiem, par 4,28 miljoniem latu jeb 30% pārsniedz saimnieciskās darbības izdevumus, kuros savukārt lauvas tiesu veido personāla izmaksas. Pēc finanšu ekspertu teiktā, tas no vienas puses var liecināt par Kiprā reģistrētās kompānijas filiāles Latvijā sniegtajiem pakalpojumiem uzlikto uzcenojumu, kas radot jautājumu, vai "airBaltic" tiešām šāda ārpakalpojuma izmantošana sanāk izdevīga? "Lursoft" nav atrodams pilns "Baltic Airlines Services Ltd." filiāles Latvijā gada pārskats, kas ļautu izdarīt precīzākus secinājumus, atzīst laikraksts.

Par peļņu un kompānijas 2010. gada rezultātiem kopumā komentārus laikrakstam neizdevās saņemt arī no BAS, kuras pārstāvis Juris Pētersons sacīja, ka komentāru pagaidām nav. "Baltic Airlines Services Ltd." filiāles Latvijā pārskatā redzams, ka atlīdzībā par darbu 2010. gadā kopumā izmaksāti 7,89 miljoni latu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas veidojušas 1,9 miljonus latu, bet pārējās sociālās nodrošināšanas izmaksas bija 84,2 tūkstoši latu, tātad kopumā 9,88 miljoni latu.

BAS informē, ka kompānijā nodarbināti 250 darbinieki, tātad atalgojums vienam cilvēkam sanāk vidēji 2630 lati mēnesī, tomēr eksperti stāstot, ka pilotu atalgojums ir krietni lielāks, vēsta laikraksts. Arī speciāla uzņēmuma izveides efektivitāte no nodokļu viedokļa radot jautājumus, jo pērn uzņēmuma ienākuma nodoklī vismaz Kipras uzņēmuma Latvijas filiāle vien nomaksājusi teju 700 tūkstošus latu, norāda laikraksts.

Iespējams, Latvijas filiāli bijis nepieciešams reģistrēt, jo Latvijā strādājošie piloti vēlējušies nodrošināties ar Latvijas sociālām garantijām, tādējādi, iespējams, Latvijas filiāle maksā algu tikai šiem darbiniekiem, bet pārējiem, tostarp ārvalstu pilotiem alga tiek maksāta no Kipras uzņēmuma.

Daļēji nauda tam, iespējams, tiek saņemta no Latvijas filiāles: no gada pārskata noprotams, ka 2010. gadā "Baltic Airlines Services" Latvijas filiāle izmaksāja dividendes 2,13 miljonu latu apjomā, jo uz 2010. gada beigām kopējā iepriekšējo gadu nesadalītā peļņa veidoja vien 24,56 tūkstošus latu. Tātad šogad, iespējams, Kipras māteskompānija dividendēs saņems ap trīs miljoniem latu.

Latvijas filiālei nav reģistrēts pamatkapitāls, tādējādi kompānijas pašu kapitālu 2010. gada beigās veidoja galvenokārt peļņa – pašu kapitāls gada beigās bija 3,72 miljoni latu. Kompānijas kopējie aktīvi 2010. gada beigās bija 8,75 miljoni latu, kas ir par 4,3 miljoniem latu jeb 97% lielāki nekā 2009. gada beigās. Gada pārskats liecina, ka "Baltic Airlines Services" filiāles Latvijā kopējās kreditoru saistības bija 5,03 miljoni latu, no kuriem 3,42 miljoni latu veidoja priekšapmaksa no piegādātājiem.

Tāpat gada pārskats liecina, ka 2,31 miljonu latu kompānija bija aizdevusi radniecīgai sabiedrībai, kura gan nav atšifrēta. Iespējams, tas ir BAS, jo pērn laikraksts rakstīja, ka BAS 2 miljonus eiro (1,406 miljonus latu) 2009. gada 26. jūnijā aizņēmās no "Baltic Aviation Services Ltd." filiāles Latvijā. Par aizņēmumu, kas jāatmaksā šī gada beigās, procentus sāks aprēķināt 2010. gada janvārī (trīs mēnešu LIBOR eiro + 5%). Savukārt 3,78 miljonus latu veido citi debitoru parādi, kas ir par 76% lielāki nekā 2009. gada beigās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!