Foto: LETA
Valsts prezidents Andris Bērziņš pieļauj, ka, ņemot vērā Latvijas Krājbankas krahu, valdība būs spiesta pārņemt nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) daļas.

Prezidents trešdien žurnālistiem gan norādīja, ka detaļās to nevarot novērtēt, jo tas ir valdības jautājums.

Savukārt premjers Valdis Dombrovskis (V) žurnālistiem uzsvēra, ka valdībā izskatītie jautājumi par lidsabiedrību ir klasificēti. Taču Satiksmes ministrijai uzdots publiskot šo informāciju, tiklīdz tas būs iespējams. Dombrovskis pieļāva, ka tas varētu būt "tuvāko dienu jautājums".

Jau vēstīts, ka satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss otrdien pēc valdības slēgtās sēdes, kurā izskatīja "airBaltic" jautājumu, atzina, ka viens no iespējamajiem tālākās rīcības variantiem, ko izvērtē valdība, ir BAS akciju pirkšana par vienu latu gadījumā, ja privātais akcionārs nespēs pildīt oktobrī noslēgtajā akcionāru līgumā paredzētās saistības un ieguldīt lidsabiedrībā nepieciešamo naudas summu. Valdībai neesot pārliecības, ka BAS savas saistības izpildīs, taču neesot arī ziņu, ka privātais partneris negrasītos to darīt, atzina Matīss.

Saskaņā ar šā gada oktobra sākumā noslēgto akcionāru līgumu valstij un privātajam akcionāram aviokompānijā ir jāiegulda kopumā 109 miljoni latu. Šī summa ir jāieskaita līdz šā gada 15.decembrim, bet 22.decembrī ir paredzēta aviokompānijas akcionāru sapulce, kurā līdztekus citiem jautājumiem paredzēts lemt par lidsabiedrības pamatkapitāla palielināšanu.

Līdz šim valsts un privātais akcionārs BAS kopumā ir pārskaitījuši "airBaltic" aptuveni 30 miljonus latu, līdz ar to nedaudz vairāk kā divu nedēļu laikā valstij vēl ir jāiegulda lidsabiedrībā 41,6 miljoni latu, bet BAS – 37,7 miljoni latu.

Ja valsts izmantos akcionāru līgumā paredzētās tiesības BAS saistību neizpildes gadījumā par vienu latu atpirkt lidsabiedrības daļas, valsts kļūs par lielāko "airBaltic" īpašnieku. Pašlaik BAS pieder 47,2% "airBaltic" daļu, bet valstij – 52,6%. Lidsabiedrībai ir arī daži mazie akcionāri, piemēram, Krievijas uzņēmumam "Transaero Airlines" pieder 0,2% uzņēmuma daļu, bet citiem mazajiem akcionāriem – vien dažas akcijas.

Jau vēstīts, ka jautājums par "airBaltic" nākotni aktualizēkjās pēc Latvijas Krājbankas kraha, jo šī banka, kā arī Lietuvas valdības nacionalizētā "Snoras" banka ir lielākie lidsabiedrības kreditori.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!