Foto: F64
Satiksmes ministrija (SM) līdz nākamajai nedēļai kopā ar Finanšu un Tieslietu ministrijām izvērtēs situāciju ar vērienīgu "Pasažieru vilciena" (PV) jauno vilcienu iepirkumu, tāpēc šonedēļ gala lēmums par konkursa likteni valdībā vēl nav pieņemts.

Tomēr satiksmes ministrs Aivis Ronis otrdien žurnālistiem uzsvēra, ka informācija par SM vēlmi izbeigt konkursu bez rezultātiem esot neprecīza, jo ministrija ziņojumā valdībai izvērtē vairākus iespējamus risinājumus, kuri gan netiek publiskoti, un valdība ar tiem iepazinās slēgtajā sēdē.

Ronis norādīja, ka nākamās nedēļas laikā ministrija no PV gaida skaidrojumu par iepirkuma "juridiskajiem tehniskajiem un ekonomiskajiem aspektiem". Ronis norādīja, ka ministrija izvērtēs visus iespējamos riskus jebkurā rīcības gadījumā, taču neatklāja, kādi ir citi iespējamie rīcības varianti.

Viņš arī atzina, ka publiskajā telpā izskanējusī informācija par konkursā uzvarējušās Spānijas firmas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." apakšuzņēmumu "Rīgas Vagonu rūpnīcas" saistību ar problēmās nonākušo Lietuvas "Snoras banku", taču šim aspektam neesot īpašas nozīmes, jo esot "daudz būtiskāki riski", kas saistīti ar šo iepirkuma konkursu.

Ronis gan atzina: arī, ja informācija par vienu no iespējamām līguma slēdzējpusēm vai apakšuzņēmējiem vai arī naudas izcelsmi ir neskaidra, rada papildu riskus.

Otrdien lēmums nav pieņemts, un valdība šo jautājumu atkārtoti skatīs pēc nedēļas.

Portāls "Pietiek.com" iepriekš vēstīja, ka SM iesaka izbeigt konkursu. Šāds ieteikums, kas tapis neveiksmīgā konkursa pretendenta – "Šveices Stadler Bussnang AG" un tā politisko aizstāvju spiediena rezultātā, izteikts, neraugoties uz advokātu biroja "Glimstedt un partneri" pēc valdības pasūtījuma sagatavota konfidenciāla pārskata atzinumu, ka tādā gadījumā nevar izslēgt risku, ka konkursa uzvarētājs – Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." var pieprasīt iespaidīgu zaudējumu atlīdzināšanu. Līdz ar to reāla kļūst iespēja, ka Latvija var zaudēt 100 miljonus latu, ko pasažieru vilcienu iepirkumam varēja saņemt no ES Kohēzijas fonda.

PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju atzina Spānijas kompāniju, kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu. PV iepirkums paredz līdz 2015.gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!