Foto: DELFI
Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) dalībnieci, Bahamu salu ārzonas kompāniju "Taurus Asset Management Fund Limited" patiešām pārstāv Krievijas finansists Andrejs Rudeško, viņš pats piektdien apgalvo laikrakstam "Telegraf".

Portāls "Delfi" jau ceturtdien ziņoja, ka Rudeško valdībai nosaukts kā viens no diviem BAS patiesajiem labuma guvējiem. Publiski pieejamā informācija par "noslēpumaino investoru no Krievijas" Rudeško, kurš pieteicās kā patiesais labuma guvējs, ir skopa - viņš esot finansists, auditorkompānijas "FinEkspertiza" partneris vismaz kopš 2006.gada, absolvējis Krievijas Aizsardzības ministrijas Militāro universitāti un Maskavas Valsts juridisko akadēmiju, esot piedalījies vairākos Krievijas un starptautiskajos investīciju projektos un pirms investīciju uzņēmumu juridiskās ekspertīzes projektos.

Rudeško laikrakstam klāsta, ka "airBaltic" esot "normāla aviokompānija, tikai biļetes ļoti dārgas". Viņam neizpratni radot apgalvojumi, ka tagadējais "airBaltic" akcionāru līgums valstij esot ļoti neizdevīgs: "Viņiem ko, lika parakstīt akcionāru līgumu, draudot ar rungu? Ja redzēja šī darījuma neizdevīgumu, kāpēc tad parakstīja?"

Rudeško laikrakstam apgalvo, ka nezinot, kas ir patiesais iemesls konfliktam starp valsti un lidsabiedrības privāto akcionāru. ""airBaltic" ir lieliska kompānija, viens no akcionāriem ir valsts. Kāpēc gan nedzīvot un neattīstīt "airBaltic"? Faktiski kompānija ir aviopārvadājumu monopoliste visā Baltijā," teic Rudeško. Finansists apgalvo, ka "airBaltic" stratēģiskā atrašanās vieta dod "šikas iespējas jebkuru reisu attīstībai, piemēram, uz Ziemeļameriku".

Lidsabiedrības pēkšņi atklājušos zaudējumus, BAS līdzīpašnieks laikrakstam komentēja šādi: "Lai tiktu skaidrībā par "airBaltic" zaudējumiem, jāiedziļinās lidsabiedrības lietās, jāveic finanšu un juridiskie auditi, jānovērtē, kā kompānija tiek vadīta utt. Jo aviokompānijai ir jānes nauda, nevis pastāvīgi jāģenerē zaudējumi."

Laikraksts arī apgalvo, ka valdība ir gatava novest "airBaltic" līdz maksātnespējai, lai tā vietā izveidotu jaunu aviokompāniju, un sarunas ar potenciālajiem investoriem notiekot jau vairākus mēnešus, ko laikrakstam apstiprināja arī "Prudentia" pārstāvis Kārlis Krastiņš. Laikraksta rīcībā esošā neoficiālā informācija liecinot, ka tā ir somu lidsabiedrība "Finnair".

Laikraksts atgādina, ka vēl nesen "airBaltic" bija "Finnair" tiešā konkurente Skandināvijas tirgū, jo 2008.gadā Latvijas lidsabiedrība vēlējās nostiprināt pozīcijas reģionā, iegādājoties somu konkurentu "Finncom Airlines". Darījumu esot norāvis tieši "Finnair", kas piedraudēja ar tiesu darbiem tā noslēgšanas gadījumā.

Laikraksts arī prognozē, ka gadījumā, ja "Finnair" kļūs par Latvijas nacionālās lidsabiedrības dibinātāju, Rīgas lidosta vairs nevarēs kļūt par lidojumu mezglu starp Ziemeļeiropu un NVS valstīm. Jaunās lidsabiedrības liktenis būšot kļūšana par pasažieru piegādātātāju no Baltijas uz pamatlidostu - Helsinkiem, uzskata laikraksts.

Jau ziņots, ka BAS investors visai negaidīti ceturtdien ieradies Rīgā un vēlējies tikties ar valdības finanšu konsultanta "airBaltic" lietā, "Prudentia" pārstāvjiem. "Prudentia" portālam "Delfi" apliecināja, ka ceturtdien vakarā tikās ar BAS patieso labuma guvēju no Krievijas, taču neatklāja, kas viņš ir un par ko ir runāts.

BAS uz pusēm pieder lidsabiedrības prezidentam Bertoltam Flikam un Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management". Atklāt, kas slēpjas aiz šī uzņēmuma otrdien pieprasīja valdība.

Trešdien "airBaltic" paziņoja, ka lūgusi tiesai piemērot uzņēmumam tiesiskās aizsardzības procesu un vienlaikus izskanēja arī ziņas par iespējamu lidojumu atcelšanu. Pats uzņēmums trešdien vakarā vēstīja, ka aviokompānija darbu turpinās, taču "gadījumā, ja aviokompānija būs spiesta atcelt reisus, mēs par to ziņosim atsevišķi un pēc iespējas ātrāk". Tiesa pagaidām šo pieteikumu atstāja bez virzības.

Augusta nogalē valdība nolēma piedalīties aviokompānijas glābšanā - vai nu pilnībā pārņemot kompāniju valsts rokās, vai ieguldot vairākus miljonus latu pamatkapitālā -, taču izvirzot vairākus nosacījumus: ir jānomaina līdzšinējais kompānijas menedžments, tostarp Bertolts Fliks prezidenta amatā, un, ja lidsabiedrības akcionāru struktūra nemainās, tad ir arī jāgroza statūti un jāmaina akcionāra līgums, lai palielinātu valsts ietekmi kompānijā, un "airBaltic" jāsaglabā Rīga kā sava bāzes lidosta. Septembra sākumā valdība nolēma piedalīties pamatkapitāla palielināšanā.

Ceturtdien slēgtā ārkārtas sēdē par situāciju nacionālajā lidsabiedrībā "airBaltic" valdība aptuveni pēc divu stundu ilgām sarunām kārtējo reizi konkrētus lēmumus nepieņēma, jo privātais mazākuma akcionārs "Baltijas Aviācijas sistēmām" joprojām nav iesniedzis visu tam prasīto informāciju.

"airBaltic" lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder lidsabiedrības prezidentam Flikam, bet vēl 50% - Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management". Bahamu kompānija kļuva par BAS daļu īpašnieku pērn decembrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!