Foto: LETA
Papildus noteikumi, kas tika izvirzīti "Pasažieru vilciens" (PV) rīkotajā konkursā par elektro- un dīzeļvilcienu piegādi, nav ļāvuši "Rīgas vagonu rūpnīcai" (RVR) tajā piedalīties kā pilntiesīgam dalībniekam (ģenerāluzņēmējam). Tādēļ RVR ir spiesta izstāties no konkursa un pieņemt "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) piedāvājumu kļūt par tā apakšuzņēmēju, liecina uzņēmuma paziņojums presei

Šādas situācijas rezultātā uzņēmums zaudējis apmēram pusmiljonu eiro.

Tas nozīmē arī to, ka PV rīkotajā konkursā par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iegādi piedalīsies tikai viens dalībnieks, CAF no Spānijas, kura apakšuzņēmējs būs RVR. Jau ziņots, ka Šveices kompānija "Stadler" neiesniedza dokumentus dalībai konkursa otrajā kārtā.

Kā liecina uzņēmuma paziņojums, atbilstoši "Pasažieru vilciens" rīkotā konkursa kvalifikācijas posma sākotnējiem noteikumiem, RVR bija iesniegusi pieteikumu dalībai konkursā par elektro- un dīzeļvilcienu piegādi sadarbībā ar "Bombardier Transportation" (BT). Šajā pieteikumā RVR bija ģenerāluzņēmējs, bet BT - apakšuzņēmējs. Abi uzņēmumi noslēdza sadarbības līgumu, kas nodrošināja uz eksportu orientētas vilcienu ražotnes izveidi Latvijā. "Bombardier" garantēja investīcijas, mūsdienu tehnoloģiju pārnesi, iekārtu piegādi, kvalitātes kontroli un personāla apmācību.

Pēc kvalifikācijas posma beigām "Pasažieru vilciens" izvirzījis RVR un "Bombardier" tandēmam īpašu papildus prasību par solidāru atbildību. Atbilstoši tai, ja šie uzņēmumi uzvarētu konkursā, apakšuzņēmējam (BT) ģenerāluzņēmēja (RVR) vietā nāktos pilnībā atbildēt Pasūtītājam (PV) par to, vai ģenerāluzņēmējs pilda savas saistības: piegādāt vilcienu sastāvus un apkalpot tos 30 gadu garumā. Šāda prasība, zinot nozares globālo pieredzi, skanot pavisam absurdi, turklāt tā diskriminē RVR un nostāda to nevienādās pozīcijās attiecībā pret citiem konkursa dalībniekiem, uzskata uzņēmums. Turklāt šāda prasība nav izvirzīta nevienam citam konkursa dalībniekam, jo neviena cita dalībnieka apakšuzņēmējiem nav jāuzņemas solidāra atbildība par ģenerāluzņēmēju.

Ņemot vērā to, ka konkursa pirmā posma noteikumi neparedzēja šāda veida prasības apakšuzņēmējiem, RVR un BT slēgtais līgums par sadarbību paredzēja klasisku atbildības sadali ķēdē "apakšuzņēmējs– ģenerāluzņēmējs – pasūtītājs".

RVR vairakkārt iesniegusi sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā, lūdzot novērst šo un arī citas pretrunas vai neprecizitātes konkursa nolikumā, kas apdraud godīgas konkurences principus. Tomēr lielākā daļa RVR pretenziju netikušas apmierinātas.

6. maijā, kad no IUB tika saņemts pēdējais oficiālais atteikums, kļuvis skaidrs, ka RVR faktiski tiek dzīta strupceļā. "Bombardier" tam izvirzīto PV prasību par solidāru atbildību novērtēja kā neadekvātu, jo tā neatbilda šī konkursa sākotnējiem noteikumiem, kā arī konkursu rīkošanas starptautiskajai praksei.

Tādā veidā "palēninātas iedarbības mīna", ko sarūpēja jau iepriekšējā PV valde, beidzot "detonējusi". Noticis tas, ko uzstājīgi centās panākt viens no konkursa dalībniekiem – "Stadler", vairākkārt pieprasot nepielaist RVR līdzdalībai konkursā. RVR ir spiesta to pamest ģenerāluzņēmēja statusā, jo tā apakšuzņēmējs "Bombardier" nevēlas pildīt PV absurdās prasības.

Rezultātā Latvija ir zaudējusi nopietnu kapitāla un tehnoloģiju investoru. Rīgā netiks uzcelta RVR un "Bombardier" kopējā rūpnīca.

Nokļūstot šādā sarežģītā situācijā, RVR pieņēmusi cita konkursa dalībnieka – spāņu uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) izteikto sadarbības piedāvājumu, piekrītot kļūt par tā apakšuzņēmēju.

Jau ziņots, ka iepirkuma konkursu PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā, un 2010.gada septembrī noslēdzās tā pirmā kārta, kad tika noteikts pirmais otrās kārtas atlases kārtas beigu termiņš - 17.decembris. Tas tika vairākkārt pagarināts.

Iepirkumā līdz 2015.gadam paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Pirmie jaunie testa vilcieni tikšot piegādāti 2012.gadā, bet piegādes varētu sākties 2013.gadā. Konkursa uzvarētājam 30 gadus būs jānodrošina arī jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana.

Eiropas Komisija (EK) ir apstiprinājusi Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda (KF) lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām KF finansējums ir 100 miljoni latu.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas Dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas Dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV pārveidots par valsts uzņēmumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!