Foto: LETA

Satiksmes ministrijai būtu jāvērtē, vai pašlaik var izsludināt jaunu, mazāka apmēra pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciens" (PV) konkursu par pasažieru vilcienu vagonu izgatavošanu vai arī to varēs darīt tikai pēc 2014.gada, un tagad šim projektam paredzēto naudu savukārt var izmantot ceļu infrastruktūras uzlabošanai, sacīja finanšu ministrs Andris Vilks (V), uzsverot, ka tagadējā veidā līgumu nekādā gadījumā nevar īstenot.

"Latvijas interesēs ir nepieļaut situāciju, ka mēs radām apzeltītus vilcienus. Mums jau pietiek ar apzeltītu tiltu. Šis ir gadījums, kas varēja beigties kā apzeltīti vilcieni," paskaidroja finanšu ministrs.

Viņš norādīja, ka pašreizējā variantā līgums par jaunu vilcienu vagonu piegādi PV tiek slēgts uz ļoti ilgu termiņu, kas ietver gan vagonu izgatavošanu, gan apkalpošanu. "Ja tas viss kristu uz nodokļu maksātāju pleciem, tad tas mūs skartu ilgus gadus. Mēs nevaram atļauties neko tādu, kas ilgā termiņā var apdraudēt jebkuru Latvijas nodokļu maksātāju," atzina Vilks.

"Vagoni Latvijā agrāk vai vēlāk tiks mainīti, un par to šaubu nav. Taču jautājums ir, vai mēs to varam izdarīt tagad un vai mēs tos varam ražot," teica ministrs un piebilda, ka arī izvēlētais vagonu izgatavošanas veids rada jautājumus, jo pašlaik lielākā pieredze vagonu ražošanā Latvijā ir nevis "Rīgas vagonu rūpnīcai", bet gan "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcai". Līdz ar to, pēc ministra domām, rodas jautājums, vai saražoto vagonu cena nebūs pārlieku liela.

"Šeit galvenais ir, lai Latvija nepārmaksā. Mēs nevaram izdarīt kaut ko tādu, kas pēc tam gadu gadiem dos negatīvu efektu," klāstīja Vilks.

Viņš arī pastāstīja, ka gan Finanšu ministrijas (FM), gan Eiropas Komisijas iebildumi bija ļoti labi zināmi jau labu laiku un tie nebūt nav radušies tikai tagad. ""Pasažieru vilciena" vadība šādā veidā nevarēja rīkoties. Viņiem uzreiz bija jāsaprot, vai ir akcepts šim līgumam vai tā nav, nevis veikt kaut kādas manipulācijas," sacīja Vilks.

Jau vēstīts, ka FM, izvērtējot noslēgto līgumu, ir secinājusi, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar Spānijas kompāniju CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Tostarp ministrijā informēja, ka FM kā Eiropas Savienības (ES) fondu vadošā iestāde, izvērtējot noslēgtā līguma atbilstību iepirkuma nolikumā pievienotajam līguma projektam, secinājusi, ka PV faktiski nav ievērojis ne tikai FM, Satiksmes ministrijas un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos, bet arī nav ņēmis vērā valdības iepriekš paustos norādījumus.

Ministrijā piemetināja, ka arī Eiropas Komisija ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai.

Ar jauno vilcienu iepirkumu saistītās psiholoģiskās spriedzes dēļ no PV valdes priekšsēdētāja amata piektdien atkāpies Nils Freivalds.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!