Foto: LETA
Finanšu konsultants "Prudentia" un lielākais nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" kreditors, "Latvijas Krājbanka" ("Krājbanka") vienojušies, ka lidsabiedrības maksātspējas problēmu risināšanai jālūdz valsts īstermiņa aizdevums "desmitu miljonu latu apmērā", otrdien pirms aviokompānijas situācijas izvērtēšanas valdības slēgtajā sēdē žurnālistiem atzina "Krājbankas" prezidents Ivars Priedītis.

"Krājbankas" vadītājs atzina, ka ar "Prudentia" panākta vienošanās divos jautājumos – par lidsabiedrības prezidenta Bertolta Flika nomaiņu aviokompānijas vadītāja amatā, kā arī nepieciešamību lūgt Ministru kabinetu lemt par valsts īstermiņa aizdevumu "airBaltic".

Priedītis skaidroja, ka īstermiņa aizdevums "desmitu miljonu latu" apmērā būtu vien pagaidu risinājums, līdz valdība izlemtu par lidsabiedrība pamatkapitāla palielināšanu.

Priedītis, jautāts, vai banka ir gatava "airBaltic" maksātnespējai, noteica, ka "vienmēr jābūt gataviem iespējamai maksātnespējai, tomēr šis nav tas gadījums". Viņš atzina, ka likviditātes problēmas kompānijai esot, un ir nepieciešama papildu nauda, lai aviokompānija varētu nodrošināt lidojumus.

To, cik ilgi kompānija var darboties bez papildu resursu iepludināšanas, bankas vadītājs žurnālistiem atturējās prognozēt, taču pauda viedokli, ka vēl nav pienācis tāds brīdis, kad arī papildu nauda neko nedotu. "Ir cerība, ka nav par vēlu, tāpēc esam šeit," piebilda Priedītis.

No Priedīša teiktā noprotams, ka aviokompānijai finansiāls atbalsts ir steidzami nepieciešams, jo lidsabiedrības pamatkapitāla palielināšana, kas jau ir valdības dienas kārtībā, prasītu zināmu laiku, lai izpildītu visas prasības kapitāla audzēšanai. Nauda "airBaltic" vajadzīga ikdienas darbību nodrošināšanai, teica bankas vadītājs.

Priedītis izteica cerību, ka pēc īstermiņa aizdevuma saņemšanas "airBaltic" visi avioreisi tiks atjaunoti. Viņš gan norādīja, ka pašlaik nezina, kādi ir iemesli reisu atcelšanai. Priedītis sacīja, ka viņš ar aviokompānijas vienīgo valdes locekli un prezidentu Fliku nav kontaktējies. "Krājbankas" šefs gan negatīvi vērtēja to, ka Fliks kompāniju vada no ārzemēm.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) otrdien preses konferencē izteicās, ka lielākais aviokompānijas kreditors – "Krājbanka" – vairs nav spējīga finansēt lidsabiedrību, pretējā gadījumā tai var būt problēmas ar komercbankām noteikto finansiālo rādītāju izpildi.

Jau vēstīts, ka  pirmdien kaislības ap nacionālo lidsabiedrību "airBaltic" turpinājās saistībā ar tās valdes panākto vienošanos pārdot kādam pašlaik nenosauktam pircējam 59 110 lidsabiedrības akciju, kas bija starpība starp apmaksāto un neapmaksāto lidsabiedrības pamatkapitālu. Akciju pārdošanas cena ir 9,6 miljoni eiro (6,72 miljoni latu), līdzekļi jau ieskaitīti lidsabiedrības kontā. Valsts, kas ir aviokompānijas kontrolpaketes turētāja, nav informēta, kas ir akciju ieguvējs. Privātais akcionārs - "Baltijas Aviācijas Sistēmas" - noliedz, ka būtu iegādājies akcijas.

Fliks skaidro, ka pārdot akcijas nolēma valde. Akciju turētājam nebūs balsstiesību un jau šonedēļ tas piedāvās valstij un BAS izmantot pirmpirkuma tiesības un akcijas atgūt. Intervijā laikrakstam "Dienas Bizness" Fliks atklājis, ka akcijas ieguvusi finanšu kompānija, taču viņš neatklāja, kāda.

Tikmēr Satiksmes ministrija (SM) pagājušajā ceturtdienā vērsusies Ģenerālprokuratūrā, lūdzot sākt kriminālprocesu pret nacionālās aviokompānijas "airBaltic" vienīgo valdes locekli Fliku par iespējamām krāpnieciskām darbībām.

Šaubas par Flika spējām vadīt lidsabiedrību valdībai bija jau ilgāku laiku, un pagājušajā nedēļā valdība nolēma turpināt sarunas par valsts un "Baltijas Aviācijas Sistēmu" (BAS) proporcionālu līdzdalību pamatkapitāla palielināšanā, kas varētu prasīt kopumā 50 - 70 miljonus latu. Valdība arī esot jau nolūkojusi iespējamo pašreizējā "airBaltic" vadītāja pēcteci.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!