Foto: LETA
Pēc Eiropas Komisijas norādījuma, uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ir papildinājis sūdzību, kas bija iesniegta EK saistībā ar AS "Pasažieru vilciens" izsludināto vērienīgo vilcienu iepirkuma konkursu. Turklāt uzņēmums ir iesniedzis arī jaunu sūdzību, lūdzot pārskatīt un izpētīt pārāk augsto maksu, ko konkursā uzvarējušais uzņēmums CAF piedāvājis par vilcienu uzturēšanu 30 gadu garumā, informēja "Stadler" konsultants Oskars Fīrmanis.

Papildinot iepriekš iesniegto sūdzību, "Stadler" ir iesniedzis EK Iekšējā tirgus un pakalpojumu ģenerāldirektorātam papildu faktus un informāciju par dažādiem pārkāpumiem, kas, pēc uzņēmuma domām, pieļauti konkursa laikā.

-"Stadler" uzskata, ka "Pasažieru vilciens" ir pārkāpis vienlīdzības principu, neizrādot "Stadler" tādu pašu labvēlību iesnieguma termiņa pagarināšanā kā citiem pretendentiem, "Pasažieru vilciens: ir samazinājusi konkurenci, radot tādus apstākļus, kuros galu galā tikai viens pretendents varēja iesniegt piedāvājumu.

-"Stadler" uzskata, ka uzvarējušais CAF piedāvājums neatbilst konkursa tehniskajai specifikācijai un līdz ar to būtu bijis noraidāms.

Papildus paplašinātajai sūdzībai, "Stadler" ir iesniedzis vēl vienu sūdzību citai Eiropas Komisijas iestādei - Konkurences ģenerāldirektorātam. Šajā sūdzībā "Stadler" pauž aizdomas par nelikumīgu valsts atbalstu, ko Latvijas valsts sniegs CAF un tā sabiedrotajam iepirkumā - "Rīgas Vagonu rūpnīcai".

"Sūdzība balstās uz CAF iesniegto pārāk augsto vilcienu uzturēšanas maksu, kas ir trīs reizes lielāka par summu, kas būtu attaisnojama šāda mēroga projektam. Esošo tirgus cenu un CAF piedāvājuma analīze liecina: AS "Pasažieru vilciens" katru gadu par 41 vilciena uzturēšanu pārmaksās 7 miljonus eiro (aptuveni 5 miljoni latu), kopā 30 gados pārmaksājot 216 miljonus eiro (aptuveni 151 miljonu latu).

"Stadler" cer, ka Eiropas Komisijas kompetentās iestādes izmeklēs abus šos gadījumus un pieņems lēmumu, kas padarīs neiespējamu ES līdzekļu nelikumīgu izmantošanu. "Stadler" vēlreiz apstiprina - ja tiks nodrošināta godīga konkurence, kas pilnībā atbilst visām vietējām un starptautiskajām normām, nodrošinot visiem pretendentiem vienādas izredzes, kompānija ar prieku iesniegs vislabāko piedāvājumu AS "Pasažieru vilciens", teikts uzņēmuma paziņojumā medijiem.

Jau vēstīts, ka  valdība PV valdei noteikusi vairākus nosacījumus, lai tā varētu turpināt jauno vilcienu iepirkumu konkursu, tostarp valdība uzdevusi PV valdei nodrošināt, ka noteikts apmērs jauno vilcienu jāsaražo Latvijā un līgumam ar vilcienu izgatavotāju jābūt ekonomiski izdevīgam.

Kopumā valdības publiskotajā protokolā minēti septiņi nosacījumi, kuru izpilde PV ir jānodrošina.

Protokolā teikts, ka konkursu būs iespējams turpināt, ja administratīvā rajona tiesa 2011.gada 28.decembrī noraidīs Šveices dzelzceļa kompānijas "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") pieteikumu par Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) šā gada 21.oktobra lēmumu, ar kuru atļauts PV slēgt līgumu ar CAF par jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi. Valdība atļaus slēgt līgumu, ja PV, sniedzot priekšlikumu par līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju pirms 2011.gada 28.decembra, būs izvērtējusi visus juridiskos, finanšu un ekonomiskos riskus, kas var rasties, ja līgums ar konkursa uzvarētāju tiek slēgts līdz tiesas galīgā lēmuma pieņemšanai par "Stadler" sūdzību, kā arī ir izslēgtas negatīvas juridiskas vai finansiālas sekas valsts interesēm.

Valdība atļaus turpināt vilcienu iepirkumu konkursu, ja PV valde sarunu gaitā ar konkursa uzvarētāju nodrošinās ritošā sastāva uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksu pamatotību un valsts interesēm atbilstošu efektivitāti, nepalielinot izmaksas valsts budžetā dotācijām pasažieru pārvadājumiem. PV valdei arī jānodrošina visu ar iepirkuma procedūras norisi, līguma slēgšanu un īstenošanu saistīto tiesisko risku novēršanu, kā arī iepirkuma procedūras, līguma slēgšanas un īstenošanas procedūras atbilstību Eiropas Savienības un Latvijas likumdošanai un konkursa nolikumam, kā arī jānodrošina valsts interesēm maksimāli atbilstoša līguma sagatavošana.

PV valdei valdība uzdevusi nodrošināt konkursa uzvarētāja piedāvājuma atbilstību konkursa nolikumā iekļautajai tehniskajai specifikācijai, kā arī pasažieru pārvadājumu drošības standartiem un vispārīgo prasību vagoniem standartiem, tostarp personām ar īpašām vajadzībām nepieciešamo aprīkojumu un PV valdei jāpanāk rakstveida un juridiski saistošs apliecinājums jebkādā juridiskā formā no konkursa uzvarētāja par noteikta apmēra ritošā sastāva ražošanas nodrošināšanu Latvijā.

PV valdei arī jānodrošina Eiropas Komisijas prasību izpilde un jādod pietiekams dokumentārs pieradījums, ka par to, ka Eiropas Komisija ir noraidījusi vai atstājusi bez tālākas virzības "Stadler" sūdzību. Ja PV valde iesniegs Satiksmes ministrijai pietiekamus pierādījumus pa protokollēmumā doto uzdevumu izpildi un Ministru kabinets, atkārtoti izskatot jautājumu, būs guvis pārliecību par to izpildi, valdība ļaus PV slēgt līgumu par vilcienu iepirkumu.

6.decembra valdības sēdē tika nolemts atļaut PV vilcienu iepirkumu konkursu, ja uzņēmuma valde izpildīs konkrētas prasības.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis iepriekš sacīja, ka valdība ir izvirzījusi septiņas līdz astoņas konkrētas prasības, pēc kuru izpildes valdība neiebildīs pret līguma slēgšanu jauno vilcienu iepirkumam.

Ziņots arī, ka PV konkursā par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu jaunu dīzeļvilcienu iegādi otrajā kārtā pieteikumu iesniedza  tikai viens pretendents ‒ CAF, kas arī ir izvēlēts par konkursa uzvarētāju.

Septembra sākumā "Stadler" iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), kas saistīta ar iespējamiem pārkāpumiem pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu PV jauno elektrisko un dīzeļvilcienu piegādes konkursā. Pēc pusotru mēnesi ilgas sūdzības izskatīšanas IUB nolēma atļaut PV slēgt līgumu ar CAF."Stadler" sūdzību tiesa skatīs 28.decembrī.

Pēc PV sniegtās informācijas, iepirkumā līdz 2015.gadam paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Konkursa uzvarētājam 30 gadu būs jānodrošina arī jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana. Projekta kopējās izmaksas tiek plānotas aptuveni 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs apmēram 100 miljoni latu.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV pārveidots par valsts uzņēmumu.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!